
Old Wine in New Bottle: The Nigerian Press in the Era of Constitutional Democracy, 1999-2009 

 

A.O. ADESOJI•••• 

 

Abstract  

That a significant section of the Nigerian Press is vibrant is not in doubt. Obviously a major feature 
which colonialism nourished and which prolonged military rule sustained, the Nigerian Press has remained a 
significant part of the democratic process by virtue of its vibrancy. Its differentiation notwithstanding, the ability 
of the Nigerian Press to either project and promote constitutional democracy or write its epitaph derives from the 
performance of its roles as an important stakeholder in the democratic enterprise. But to what extent has the 
Nigerian press been able to play its part since the return of civil rule in 1999? Has the Nigerian press been a 
partner, supporting and projecting democratic rule or silently singing its nunc dumitis? What role has the 
differentiation of the Press or its proliferation played in sustaining or hindering the new democratic 
experimentation? To what extent has the orientation of the Press and its disposition to colonial rule and prolonged 
military role continued in the new democratic experimentation or informed its perception? This paper appraises 
the functionality, perception, disposition and role of the Nigerian Press in the new democratic experimentation in 
Nigeria between 1999 and 2009 to make a case for its being either a partner in or an undertaker of constitutional 
democracy in Nigeria.  

Key words: Nigerian Press, Democracy, Elections, Corruption, Fourth Republic 

 

 

Introduction  

 Since the attainment of political independence in Nigeria in 1960, the latest effort at democratic 
experimentation which started in 1999 is remarkable for some reasons. First, it is the longest so far in the 
history of the country. Second, despite its obvious shortcomings, it has been characterized by the change of 
baton from one civilian government to another both in 2003 and 2007. Hitherto, this was not the case, as the 
attempts at transiting from one civilian government to another had generated crises leading to military 
takeover in the past. Related to this was the resolve of the political parties, politicians and Nigerians to make 
democracy work irrespective of the challenges involved. Significantly also, the dispensation witnessed the 
efforts at checkmating problems/challenges that could threaten constitutional democracy. A very good 
example is the anti-corruption war. This is not to say that there were no challenges to the establishment and 
institution of constitutional democracy in the dispensation. Rather the challenges as well as the responses to 
them have become part of the democratic experimentation. 

 As an important stakeholder in the process of nation-building in general and the entrenchment of 
democratic rule in particular, the Nigerian Press has remained a force to reckon with. Its resilience, obviously 
a product of its sustained struggle with colonialism and prolonged military rule, not only marked it out as an 
important pillar of democracy, it also prepared it for the roles it is playing in the era of constitutional 
democracy. Evidently however, some basic features which the Nigerian Press developed in the course of its 
evolution and growth have continued to impact on its performance. This paper seeks to probe into the extent 
to which these basic features have impacted on its perception of, and disposition to issues in the era of 
constitutional democracy. It also seeks to find out the extent to which the changing political climate and 
changing ownership structure have impacted on the basic features of Nigerian Press and its response to issues 
and problems emanating from the attempts at entrenching democracy. Beyond providing a basis for its 
assessment either as a partner collaborating to entrench democracy or an undertaker digging its grave, it will 
also provide a basis and justification for the evaluation of the Nigerian Press whether as the stale old wine 
poured into new bottle or a brand new media playing old roles and seeing things from the same old 
perspective.  

 

                                                            
• Ph.D, Department of History, Obafemi Awolowo University 



 

Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 
The Journal of International Social Research 

Volume 3 / 10   Winter 2010 
 

23 

The Nigerian Press before 1999 

 Beginning from 1859 when the first newspaper, Iwe Irohin fun Awon Ara Egba ati Yoruba was 
published and 1999 when the Fourth Republic was inaugurated, the Nigerian Press has been part and parcel of 
the nation-building process. As observed by Omu, the real founding of the Nigerian press did not take place 
until the 1880s1. This was despite the emergence of the Iwe Irohin and the Anglo African in 1859 and 1863 
respectively. According to him, the establishment of the Lagos Times and Gold Coast Advertiser on 
November 10 1880 marked the beginning of the indigenous newspaper movement.  

 Importantly, the press right from the beginning has been differentiated due perhaps to the motives of 
the proprietors, the mode of operation, language and style of writing, disposition to people in government or 
even the government itself as well as the duration or regularity of publication. Consequently, the press has 
been categorised into different arms or sections such as pro-establishment or conservative newspapers, anti-
government newspapers, electioneering newspapers, government founded and funded newspapers, privately 
owned or independent newspapers as well as radical or activist press. Observably, the dividing line between 
and among these sections of the press is very thin hence their overlapping nature2. 

 The pro-establishment or conservative newspapers were mainly those that either supported the 
government of the day or saw things from its perspective. Such newspapers often deployed their arsenal to 
project such government and what it represents and could sometimes criticize opposition newspapers for 
being critical of the government and its policies. Included in this category were the Eagle and Lagos Critic 
inaugurated in 1883, the Nigerian Pioneer founded in 1914 and the Daily Times particularly after its take 
over by the Federal Government in 1975. Included also in this category were governrnent newspapers 
founded to project government image and policies as well as to counter opposition newspapers. The Morning 
Post, the Daily Sketch, the New Nigerian, the Nigerian Herald, the Nigerian Tide and the Nigerian Observer 
established at various times between 1960 and 1970 are examples3. Interestingly, some anti-government 
newspapers emerged at different times perhaps in response to or to challenge pro-establishment newspapers. 
The Lagos Weekly Records (LWR) founded in 1891 blazed the trail in this direction. The emergence of 
nationalist newspapers which climaxed in the founding of the West African Pilot in 1937, built on this 
tradition 4. The flourishing of the radical press could not be completely divorced from this development.  

 Beginning with the introduction of democratic elections in 1922, some newspapers were purposely 
formed to give effective expression to the political opinions of their proprietors. This led to the birth of the 
Nigerian Spectator and the Nigerian Advocate in May and August 1923 respectively5. Slightly related to this   
category were some of the independent newspapers. Although they were not founded to expressly or 
purposely promote the electoral fortunes of their mentors, their activities betrayed their use for the promotion 
of the political interests of their proprietors. This was the case with the West African Pilot beginning from the 
1940s, the Nigerian Tribune from the 1950s to the 1980s and the National Concord from 1980 to mid 1990s6. 
There were however, independent newspapers that did not serve the political interest of their mentors nor 
were they involved in partisan politics except that some of them were very vocal in condemning the evil that 
military rule at its peak represented. These included the Punch (1973), the Guardian (1983), the Vanguard 
(1984)7. Others were This Day (1995), Post Express, Daily Sun (2001) and the Daily Independent. The list 
keeps growing everyday. They are so called because they are free from overt government control and in most 

                                                            
1 Fred I.A. Omu, Press and Politics in Nigeria, 1880 – 1937 (London: Longman  1978), pp. 7, 19-29. 
2 Abimbola O. Adesoji, The Press and Ethnic Politics in Nigeria, 1960-2003 (Unpublished Doctor of Philosophy Thesis, Obafemi 
Awolowo University Ile-Ife, 2007) 
3 Omu, Press and Politics, pp.246-251; Dayo Duyile, Makers of Nigerian Press: An Historical Analysis of Newspaper Development, the 
Pioneer Heroes, the Modern Press Barons and the New Publishers from 1859-1987. (Lagos: Gong Communications Nigeria Ltd., 1997), 
pp. 113-124. 
4 Increase H.O. Coker, Landmarks of the Nigerian Press (Apapa: National Press Ltd, 1968), pp. 32-34, 39-42. 
5 Ibid, pp. 16-19, 11 
6 Omu, Press and Politics, pp. 247 – 248, Duyile, Makers of Nigerian Press, p. 207 
7 Mathews A. Ojo, “Religion, Public Space and the Press in Contemporary Nigeria” in Toyin Falola (ed.) Christianity and Social Change 
in Africa: Essays in Honour of J.D.Y Peel (Durham, North Carolina: Carolina Academic Press, 2005), pp. 236-238. 

 



 

Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 
The Journal of International Social Research 

Volume 3 / 10   Winter 2010 
 

24 

cases, profit maximization is central to their establishment.      

              The radical or activist press comprises newspapers and news magazines that held strong views about 
issues and were non- conformist to the established order. In most cases, their emergence was influenced by 
the need to project, defend or popularize a cause. Sometimes, it was also borne out of reaction to prevailing 
situations or circumstances. Duyile sees the Anglo African which existed between 1863 and 1865 as the first 
radical newspaper in Nigeria, perhaps because of its critical appraisal of the problem of the time8. Other 
examples of the radical press were Hotline Magazine published in Kaduna by Mallam Hassan Kontagora and 
the Analyst published by Abdulkadir Balarabe Musa also in Kaduna. There was also the emergence in the 
1990s of Tell, The News and Tempo magazines and their radical transformation, due to the misrule that 
characterized the military adventure into politics which peaked in the 1990s. The same factor possibly led to 
the transformation of the Guardian from a supposedly pro-establishment newspaper to an avowed critic of 
military rule9. 

 There was also the emergence and proliferation of human interest magazines as well as sport 
newspapers and magazines. Furthermore, an emerging trend is the growth of online newspapers. There are 
websites that publish materials on-line only. Obviously, these sites are used to propagate specific causes, react 
to issues or monitor government policies generally.  Examples include Gamji, Nigerian Village Square, 
Nigerian News Service, NewsDiary Online, Elendureports, ViewNaija, Nigeria Today, Pointblanknnews, 
Nigerian News world, Desert Herald, Amana Online, Arewa Online and Al-Mizan among others. Generally, 
the newspapers and magazines are broadly categorized based on duration or regularity of publication. This 
brought about the idea of dailies, weeklies, evening papers, forthnightlies, monthlies and quarterlies. In the 
same vein, the base of their publication led to their categorization as either national, regional or provincial or 
vernacular newspapers or magazines. 

 Significantly also, the Nigerian Press is one of the most vibrant in Africa. As attested to by Olukotun 
10, the Nigerian Press is only followed by those of South Africa and Kenya in terms of its size and virility. 
Obviously  a product of its prolonged and articulate struggle against colonialism beginning with the 
emergence of the West African Pilot in 193711, the Nigerian Press has remained vibrant its differentiation 
notwithstanding. One measure of its vibrancy is its resilience in the face of daunting challenges which 
spanned colonial and post colonial period. These challenges ranged from withdrawal of patronage like 
placement of advertisement, promulgation of draconian rules and regulations guiding the operation of the 
press, confiscation of newspapers and magazines as well as harassment, arrest detention and trials of 
journalists mostly on trumped up charges. Another proof of the resilience of the Nigerian Press is the refusal 
to be limited by poor returns from sale. As far as Dare is concerned, the motives of profit maximization in the 
press up to the 1990s was a mirage and that it is the capacity of a publisher to sustain losses continually that 
sustains a publication12.  Arguably, the fulfilment or satisfaction derived from exercise of tremendous power 
and influence within the media organization also explains the resilience of the press. So also is the usefulness 
of the newspapers in serving or prosecuting a particular cause, promoting an agenda or ideal or popularizing 
the proprietors’ philosophy which in most cases dwarfed or lessen the impact of losses arising from/associated 
with newspapers’ sale.  

 The political inclination of the Nigerian Press has also marked it out. Evidently, one important area 
in which the press has proved its all time relevance is politics. Its involvement in politics became so 
tremendous that it has become difficult separating the press from political developments. Not only has this 
involvement earned the press accolades as seen in the struggle against colonialism and for self rule, it has also 
brought vilification to the press particularly with the level of partisanship that the press degenerated into, 

                                                            
8 Duyile, Makers of Nigerian Press,  p. 219 
9 Duyile, pp. 218-225; Ayo Olukotun, Repressive State and Resurgent Media under Nigeria’s Military Dictatorship, 1988-98 (Ibadan: 
College Press and Publishers, 2005), pp. 37-40 
10 Ayo Olukotun, “Media Accountability and Democracy in Nigeria, 1999-2003,  African Studies Review vol. 47 no 3 2004 pp. 69-90. 
11 Omu, Press and Politics, pp.47-98 
12 Olatunji Dare, “The Press” in Larry Diamond, A. Kirk-Greene and Oyeleye Oyediran (eds.) Transition Without End: Nigerian Politics 
and Civil Society under Babangida (Ibadan: Vantage Publishers, 1997), pp.535-551  

  



 

Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 
The Journal of International Social Research 

Volume 3 / 10   Winter 2010 
 

25 

beginning from the period towards the attainment of self-rule. Although there could be other agency through 
which politics could be articulated, the press appears to be one important agency hence the commonly held 
notion that political issues or developments cannot be discussed without appraising the role of the press. 
Observably, one important aspect of the link between the press and politics is that the dispensation in which 
the press operates, the dramatis personae, the developments that occur under different dispensations as well 
as the purpose which a particular section of the press sets out to achieve, all combine to influence the outlook 
of the press and its disposition.  

 As a major source of wealth and influence in a third world country like Nigeria, the involvement of 
people in politics could be understood. So also is the involvement of the press in politics whether at the level 
of press ownership and control, its use to propagate, project or promote political cause, idea or personality or 
even in terms of its location or base. The establishment or transformation of such newspapers as the Nigerian 
Tribune, West African Pilot, New Nigerian, Daily Times and even newspapers established by federal and state 
governments at different times is a major proof of the link between press and politics13.  Similarly the 
emergence of such newspapers and magazine as The Nation, Nigerian Compass, Westerner  as well as Online 
media and dedicated sites even when they claimed to be independent attest to the involvement of the press in 
politics whether as direct participants, fronts, disinterested or neutral observers or active watchdog14. 
Essentially, the characteristics which the press exhibited in about 140 years of its existence up to 1999 
continued to characterize it in the new democratic dispensation that started in 1999. What remains to be seen 
is how these features influenced the media coverage, perception and disposition in the evolving Fourth 
Republic. Besides, given the pervasive influence of these features, what contribution did the media make to 
promote democratic experimentation or to undermine it in the new dispensation?  

  

The Nigerian Press and Constitutional Democracy, 1999--2009: Partner or Undertaker? 

 In appraising the role of the media in the new democratic experimentation which commenced in 
1999, this paper focused on the media coverage of two major issues that dominated media discourse in the last 
ten years. These issues were elections, electioneering and governance, and corruption and anti-corruption 
campaign. Significantly, the impacts of these issues on either the sustenance or derailment of democratic 
development make a study of the media coverage of them pertinent. 

 

Elections, Electioneering and Governance  

 Arguably, the nature of the different sections of the media played a major role in determining their 
perception and influencing their disposition. As far as the Daily Times (DT) was concerned, the transparency 
and openness that characterised the implementation of the Abdusalami Abubakar Transition Programme had 
helped to restore credibility to the transition process and shore-up confidence in the anticipated democratic 
governance15. The DT also commended the conduct of the election monitors and stressed that to view the 
elections as the be-all and end-all of the democratic process would be a great mistake16. Other issues covered 
by the paper included the need for politicians to play by the rule, accept election results in good faith, shun 
ethnicism and avoid alliances that had the capability of derailing the country17 while also stressing the need 
for national unity18. For the Vanguard, the presidential election was the litmus test for the overall success or 
failure of the democratization attempt. It therefore highlighted the criteria and standards that should inform 
the choice of a president19. Besides, it appraised the emergence of two southern presidential candidates as 

                                                            
13 Adesoji, The Press and Ethnic Politics in Nigeria,  pp. 112-116 
14 Wale Adebanwi, “The Nigerian Press and the Idea of Nigerian Nation” in Toyin Falola  (ed) Nigerian in the Twentieth 
Century,(Durham, North Carolina: Carolina Academic Press, 2002), pp. 143-153 
15 Daily Times (Lagos) 25 Feb 1999 
16 Daily Times (Lagos) 1 March 1999 
17 Daily Times (Lagos) 3 March 1999 
18 Daily Times (Lagos) 4 March 1999 
19 Sunday Vanguard (Lagos) 21 February 1999 



 

Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 
The Journal of International Social Research 

Volume 3 / 10   Winter 2010 
 

26 

being ephocal and politically expedient20. Also it challenged all the stakeholders including the Independent 
National Electoral Commission (INEC), political parties, candidates, security forces and the press  to play 
their part creditably well21.  

 The Nigerian Tribune (NT) saw in the return of democratic rule after almost sixteen years of military 
rule, the enactment of positive history. To the NT, the total mismanagement of the economy and the anti-
people disposition of the military produced lack of confidence of Nigerian in the governmental processes22. 
While it saw democratic rule as being more than just substituting civilians for the erstwhile military overlords 
but rather a departure from the path of governmental irresponsibility, the NT advocated a genuine sense of 
purpose, accountability and the use of dialogue in resolving national issues23. The Punch identified the myriad 
of problems that the new civilian government of Chief Olusegun Obasanjo was inheriting and advocated 
better responses as a way of enhancing the development of the country and safeguarding the new democratic 
experimentation24. The issues that featured prominently in the New Nigerian (NN) coverage were appraisal of 
past transitions25, the legal tussle between Chief Oluyemisi Falae and Chief Olusegun Obasanjo over the 
February 1999 presidential election26, and the perceived conspiracy against the North in terms of 
appointment27.  

 As it was in 1999, the media also focused on different aspects of elections, electioneering and 
governance in 2003. The NT saw the 2003 general elections as being very important because it was the first 
time a civilian administration would   conduct such elections. Beyond seeing the elections as an opportunity 
to freely give fresh mandate to new political leaders and/or renew that of some incumbents28, it criticized the 
fixing of the election for Holy Saturday though unknowingly by INEC and over which it should have 
apologized. In addition, it stressed the importance of people to the success of the electoral process. It therefore 
advised all stakeholders to play the game by its rules to avoid a repeat of the   1964 and 1983 experiences29. 
Other issues covered by the NT were the overwhelming victory recorded by the Peoples’ Democratic Party 
(PDP) among the Yoruba of the South-west leading to the displacement of the Alliance for Democracy (AD), 
due to varied reasons30 as well as the need to avoid plunging the country into an avoidable chaos. This was in 
response to complaints of large scale electoral fraud in the elections31. 

 Like the NT, the Guardian saw the elections as a major test of the capacity of politicians to 
successfully manage civilian succession politics. It stressed that the controversy over the Holy Saturday date 
was not necessary and cautioned that the elections should not be a do or die affair, urging  winners to be 
magnanimous and losers to be humble32. With the rejection of the National Assembly poll result by the 
opposition, the Guardian argued that “elections are one aspects of democracy; the rule of law is another. But 
where people take law into their own hands, democracy suffers thereby, because then might becomes right. 
This should not be so”33. It therefore advised the aggrieved parties and candidates to seek redress through 
legal means. Besides, the Guardian in a comprehensive appraisal of the 2003 elections commended the 
commitment of Nigerians to a new democratic experience and stressed that the electoral process could not be 
expected to mature overnight like the negative elements of our behaviour34. The Punch unequivocally rejected 
the call for the postponement of the elections and the installation of an Interim National Government by the 

                                                            
20 Sunday Vanguard (Lagos) 21 February 1999 
21 Vanguard (Lagos) 24 February 1999 
22 Nigerian Tribune (Ibadan) 31 May 1999 
23 Nigerian Tribune (Ibadan) 31 May 1999 
24 Saturday Punch (Lagos) 29 May 1999 
25 New Nigerian (Kaduna) 14 March 1999 
26 New Nigerian (Kaduna) 1 April 1999 
27 New Nigerian Weekly (Kaduna) 17 April 1999 
28

 Nigerian Tribune (Ibadan) 3 April 2003 
29 Nigerian Tribune (Ibadan) 11 April 2003 
30 Nigerian Tribune (Ibadan) 28 April 2003 
31 Nigerian Tribune (Ibadan) 29 May 2009 
32 The Guardian (Lagos) 9 April 2003 
33 The Guardian (Lagos) 18 April 2003 
34 The Guardian (Lagos) 28 April 2003 

 



 

Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 
The Journal of International Social Research 

Volume 3 / 10   Winter 2010 
 

27 

opposition parties on the ground of the breach of some sections of the electoral law. It used the breach of the 
1999 constitution and the country gradual release from the long and firm grip of the military as its reasons.  
To the Punch therefore, the nation’s leaders owe the country as well as the international community an 
obligation to ensure that the jinx of an unsuccessful transfer of power from one civilian administration to 
another was broken, which in effect meant ensuring that the election was ‘peaceful, free and fair’35. The paper 
also commended the enthusiasm and orderliness of the electorates which it saw as an expression of their 
overwhelming preference for democracy. In addition to identifying some of the problems that almost marred 
the conduct of the elections, the paper advised INEC to ensure transparency36 . Similarly, the Punch, like 
the Guardian and the NT condemned the mass action advocated by the All Nigerian People’s Party (ANPP) 
presidential candidate General Muhammadu Buhari, stressing that there was no perfect election even in 
advanced democracies. While welcoming the ANPP decision distancing itself from Buhari’s threat, it 
suggested recourse to legal option rather than foisting insecurity and instability on the nation37.The Vanguard 
was engaged by the significance of the National Assembly election, concern over the ability of the AD to 
repeat the feat it attained in the South-West in 1999 as well as the ability of the ruling PDP to still win a 
majority in the National Assembly. Similarly of concern to the paper was what the situation between the 
erstwhile political godfathers and their estranged godsons would be like as well as the quality of the National 
Assembly38. Similarly, the paper in a comprehensive appraisal adjudged the elections successful particularly 
in terms of their organizational content. Also, the politicians’ inability to admit defeat and the do or die 
manner in which electoral victory was sought were seen as the bane of Nigerian politics39. Furthermore, the 
Vanguard, reviewed comprehensively, the Electoral Act, 2002, particularly the section dealing with how to 
seek redress after electoral defeat40. This was meant to provide information and the needed political education 
that could prevent candidates and their supporters from resorting to formenting trouble after losing election. It 
was also meant to serve the purpose of enlightenment for those aspiring to occupy political offices.  

             The press coverage of the 2007 general elections was not radically different from what obtained in 
1999 and 2003 except that the problematic nature of the elections including the preparation for it and its 
actual conduct generated so much heat which dominated the discourse in the press. Among the issues was the 
decision of the Nigerian Police to import billions of naira worth of arms and ammunition into the country 
which according to police source was to enhance the capability of the police to deal effectively with cases of 
insecurity during the electioneering period41. The disqualification of some candidates including the sitting 
Vice President from participating in the general elections  beyond heating up the polity generated so much 
interest such that it was a major issue for a long a time in the press42. More importantly was the violence and 
widespread malpractices that characterised the conduct of the elections leading to the call for its rejection by 
the opposition politicians and larger segment of the Nigerian Society43.   

 

Corruption and Anti-Corruption War  

             Like it was with the press coverage of elections and related issues, the press coverage of corruption 
among political office holders and the anti-corruption war was remarkable. Beginning with the establishment 
of the Independent Corrupt Practices and other Related Offences Commission (ICPC) in 200044 and the 
Economic and Financial Crime Commission (EFCC) in 200245 the press appeared to have supported the 

                                                            
35 The Punch (Lagos) 10 April 2003 
36 The Punch (Lagos) 16 April 2003 
37 The Punch (Lagos) 30 April 2003 
38 Vanguard (Lagos) 12 April 2003 
39 Vanguard (Lagos) 21 April 2003  
40 Vanguard (Lagos) 22 April 2003 
41 Daily Trust (Kaduna) 7 March 2007 
42 The Guardian (Lagos) 7 March 2007; Nigerian Tribune (Ibadan) 7 March, 2007; Vanguard (Lagos) 2 March 2007; The Punch (Lagos) 
7 March, 2007; The Guardian 12 March 2007; The Punch (Lagos), 16 March, 2007 
43 See different Nigerian Newspapers published between 15 April and 23 April 2007 
44 Federal Government of Nigeria, The Independent Corrupt Practices and Other Related Offences Commission (ICPC) Act 2000. 

Available http://www.nigeria_law.org  Accessed 08 February 2008 
45 Federal Government of Nigeria, The Economic and Financial Crimes Commission (EFCC) Act 2002 Available 



 

Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 
The Journal of International Social Research 

Volume 3 / 10   Winter 2010 
 

28 

renewed efforts of the Federal government to tackle corruption in the country. Of particular interest was the 
press coverage of the travails of two senate presidents and the indictment of several others, either for inflating 
cost of cars and furniture purchased for them, reaping financial gains from contract awards to ghost firms 
(mostly owned by themselves or their associates) or from payment of salaries and allowances to non-existent 
personal aides46 . Similarly the press coverage of the prosecution and subsequent conviction of Mr Tafa 
Balogun, the former Inspector-General of Police, was remarkable47. 

 Arguably, the two most celebrated corruption cases in the press were those of former governors of 
Plateau and Bayelsa States, Chiefs Joshua Dariye and Diepriye Alamieyeseigha. Beyond providing graphic 
details of their corruption acts, the newspapers also chronicled their travails including their arrest in London, 
their escape and their impeachment48. In a similar manner, the role played by the EFCC in masterminding 
their impeachment was not only widely reported but was also subjected to thorough debates49. Expectedly, the 
conviction of Chief Alamieyeseigha and the   forfeiture of his asset to government also generated interest in 
the newspapers50. 

 Interestingly but worrisome, the press coverage of corruption seemed to have taken the pattern set by 
the government or through its agencies (EFCC and ICPC). Thus the concentration on or the shift of 
government focus from cases also determines the press position or disposition. For instance, the likes of Rev 
Jolly Nyame, former governor  Taraba State and Dr Bukola Saraki of Kwara state were initially reported of 
being investigated by the EFCC 51 but nothing was heard about their cases thereafter either from EFCC or the 
press.  

Just like the perceived excesses of Mallam Nuhu Ribadu as the chairman of EFCC did not escape the 
hammer of the press, the perceived slowing down of the Anti-Corruption campaign under Mrs Farida Waziri 
is generating serious debate and exposing the agency to serious criticism. For instance, the EFCC under 
Mallam Ribadu was seen as a weapon in the hands of former president Olusegun Obasanjo to deal with his 
political opponents. The case of Dr Bukola Saraki suffices. Despite the threat of EFCC to stop corrupt 
officials from contesting elective positions in the 2007 general elections, Saraki contested and was even re-
elected as governor.  It was also contended that not one official close to Chief Obasanjo or those in his good 
books was probed or tried even when there were serious allegations against them52. For Mrs. Farida Waziri, 
the perception of the vocal segment of the press about her tenure was a deliberate slowing down of the war 
against corruption. The EFCC was particularly accused of trying to sweep under the carpet the cases of 
former governors already tried and those penciled down for trial by deliberately misplacing their files or 
giving the impression that there were not enough evidence to prosecute them. This development the press 
traced to the manner of her emergence particularly as a candidate of the corrupt former governors, her 
antecedent as a former police officer and more importantly the war/fight back being waged by the former and 
serving governors against the anti-corruption campaign of the Federal Government53. 

                                                                                                                                                                                     
http://www.nigeria_law.org 

   Accessed 10 February 2008 

 
46 Senators Adolphus Wabara and Anyim Pius Anyim were removed from office as Senate Presidents at different times on allegation of 

corrupt practices among others 
47 Bamidele Johnson, “Tafa’s Sleazy Treasure” The News 7 February 2005 
48 Innocent Anaba, “How Dariye Looted Plateau’s Billions – EFCC” Vanguard (Lagos) 3 February 2006; Tunde Oyedoyin “How Dariye 

Diverted Plateau Money” The Guardian on Sunday (Lagos) 25 December 2005; The Sun (Lagos) 20 January 2006; This Day (Lagos)13 
February 2006; The Sun (Lagos) 14 February 2006; The Guardian on Sunday (Lagos) 25 December 2000; The Punch (Lagos) 30 
October 2008. 

49 Saturday This Day (Lagos) 10 December 2005; The Guardian on Saturday (Lagos) 28 April 2007 
50 The Punch (Lagos) 27 July 2007; The Guardian (Lagos) 27 July 2007 

 51 Saturday Vanguard (Lagos) 10 December 2005; Vanguard (Lagos) 30 December 2005. The Guardian (Lagos) 10 February, 2006. 
52 Okey Ndibe “Alamieyeseigha for President”. The Guardian (Lagos) 24 November   2005; Human Rights Watch, Criminal Politics: 
Violence,” Godfathers” and  Corruption in Nigeria 19 (16) A October 2007, pp.35-48. 

53 Dayo Aiyetan, “A War Gone Comatose” Tell 1 December 2008; Dayo Aiyetan, “EFCC: Rest in Pieces” Tell 12 June 2008; David 
Mark, “Corruption War is  Slowing Down” Tell 3 December 2007; Dayo Aiyetan,”Why They Are After  Ribadu’” Tell 16 July 2007. 

 



 

Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 
The Journal of International Social Research 

Volume 3 / 10   Winter 2010 
 

29 

Remarkably, the anti-corruption war entered a phase where a section of the press either did not focus 
on the war and the issues involved or sang discordant tunes on the necessity or otherwise of the campaign or 
in the extreme sought to counter the newspapers and magazines in the forefront of the anti- corruption 
crusade. A major factor for this development was the involvement of mostly former and serving governors in 
newspapers ownership or the deliberate cultivation of the sympathy or friendship of some newspapers with a 
view to securing favourable coverage in them. Such was the situation that the anti- corruption campaign has 
lost its steam, being more of a slogan or has been misdirected such that the goal which it was originally meant 
to attain has been truncated. The coldness of a section of the press or its inaction among other considerations 
accounted for this development.  

 

The Nigerian Press: Old Wine in New Bottle?  

            Arising from its coverage of election-related issues and anti- corruption campaign, the inherent 
nature of the press in Nigeria could be clearly seen. Significantly, the press by its coverage has proved its all 
time relevance as an important agency in the process of nation building. Remarkably, the ability of the press 
to play adequately its role of informing and educating and by extension its watchdog role has a lot to do with 
its characteristic features which it developed during the period of colonial rule and built on during the era of 
prolonged military rule. The emergence of the WAP in 1937 blazed the trail which other newspapers 
followed. Although, the use of such newspapers as the WAP, NT, NN for partisan purposes particularly with 
the participation of Nigerians in governance beginning from the 1950s impacted negatively on their vibrancy, 
the emergence of other newspapers and magazines as well as the transformation of old ones sustained  the 
vibrant tradition. The emergence for instance of less overtly political newspapers like the Guardian the 
Punch, Vanguard and the transformation of the NT  ensured that the press was able to play the watchdog role 
it was known for. It was this tradition that the press continued with in the new era of democratic 
experimentation.  

 Significantly, the press has succeeded in subjecting issues to objective and critical analysis 
commending where necessary, criticizing where inadequate and suggesting ways 

of improving on what presently obtained. Also, with the benefits of hindsight based on what it had 
witnessed/experienced in the past, the press was able to counsel against re-occurrence. In particular its 
enthusiasm about the return of democratic rule and the need to safe guard it in addition to its attempt at 
agenda setting  have portrayed the press as an important partner of constitutional democracy. A similar thing 
applies to the anti-corruption crusade of the Federal government in which the press was involved by 
publishing known acts of corrupt public officials and their travails as well as assessing the performance of the 
anti-corruption agencies.  

Arguably, the press disposition to issues could not be divorced from its inclination to politics. This 
factor combined with the differentiation of the press has brought out clearly another aspect of the press, that 
is, its ability to really serve as an undertaker of constitutional democracy. As it was with the NT from the 
1950s to 1980s and Concord from the 1980 to1990s, some section of the press became actively involved in 
partisan politics either by virtue of their ownership or the use to which they were put or both. Of tremendous 
interest was the involvement of past or serving governors in newspapers business. Such newspapers included 
Diet (now defunct), the Sun, the Nation and the Nigerian Compass among others. Whereas Diet was founded 
by Chief James Ibori (former Delta State governor) even before he became governor, its usefulness in serving 
as the megaphone or mouthpiece of the founder and projecting his person would not have been in doubt 
except that its outing was epileptic despite attempts at sustaining it54. The Sun ostensibly has the backing of 
Chief Kalu Uzor Orji, former governor of Abia State and former presidential candidate of the Progressive 

                                                            
54  Two definite attempts were made to repackage it and present it to the public but they met with poor responses. See Omoyele Sowore, 
“As Ibori’s Trial Begins, Startling Revelations Surface about His Two Convictions in London” Nigerian  Village Square  
http://www.nigeriavillagesquare.com Accessed 16 May 2009; Jonathan Elendu & Omoyele Sowore, “Ibori in Oil Deals” Elendureports 
http://www.elendureports.com  Accessed 16 May 2009 



 

Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 
The Journal of International Social Research 

Volume 3 / 10   Winter 2010 
 

30 

People’s Alliance (PPA) in the 2007 general election55. The Nation had the backing of Senator Bola Tinubu, 
the former governor of Lagos State who is considered to be one of its financiers jut like Compass and 
Westerner magazine have been linked one way or the other with Otunba Gbenga Daniel, the serving governor 
of Ogun State56.  Interestingly, the Nation perhaps due to the interest behind it has tremendous sympathy for 
the Action Congress (AC), a political party that emerged in 2006 from a merger of a faction of the Alliance 
for Democracy (AD), Democratic People’s Alliance (DPA) and Justice Party (JP). Quite not surprising, 
Senator Tinubu is a major pillar and financier of the AC. In a similar vein, Compass has deep sympathy for 
the ruling PDP. Beyond all other considerations, these two newspapers’ reportage, features and editorials 
betray their sentiments about the political party which they had sympathy for and the one they oppose. 

This differentiation of the press as it was in the past has far reaching implications on the press 
disposition to and coverage of issues. Apart from projecting the parties and/or individuals  which they are 
interested in and defending their interest as the Nation and Compass had done, it is also possible for the 
newspapers to keep silent or focus on other issues when the interest of their principal or financier is at stake or 
could be negatively affected. This perhaps was the case with the Sun and Chief Kalu57.  The wider implication 
of this development would be the inability or the deliberate refusal of the affected newspapers to report 
accurately or comment objectively on issues as it affect their principals or patrons. The current trial of former 
governors on corruption charges readily comes to mind. Understandably, the perception of the anti-corruption 
war and the agencies involved from narrow viewpoint of those affected and the newspapers supporting them 
has the capability of derailing the anti-corruption campaign just like the use of the partisan newspapers to 
promote the electoral fortunes of their patrons could make the choice of candidates difficult by creating false 
popularity. This could be particularly true of the vocal segment of the press.  

Related to the above but still showing that the press has remained old wine in new bottle is the 
general use of newspapers to promote political parties and candidates. Although this could be justified on the 
basis of newspapers selling spaces in order to make money to run their organization and/or the paper, the 
dangerous dimension of it is the attempt/effort by journalists and editors to feature politicians seeking to 
contest elective offices or promoting those already in office and crediting them with what they have not done 
ostensibly to secure the same or higher office for them in future. Obviously not a new development, its 
negative impact on sustaining, vibrant democratic culture, promoting accountability and good governance and 
generally safeguarding constitutional democracy is no doubt tremendous. Whereas, the issue of compromising 
the journalists and editors could not be completely ruled out, the ultimate victim is the growth and sustenance 
of vibrant constitutional democracy.   

More importantly, the reluctance or the laziness of newspapers and journalists to engage in vibrant 
investigative journalism is a major minus in the quest of the newspapers to sustain democratic rule. The 
newspapers as they were in the past seemed to be content with merely reporting issues and events as they 
happened rather than going into deeper investigation of issues. Although Newswatch magazine blazed the trail 
with its debut in 1987, it eventually lost the steam. It however found worthy successors in Tell and The News 
which were established in 1991 and 1993 respectively. Significantly the duo have remained sentinel, exposing 
hidden motives and agenda, engaging in virulent criticism and subjecting government policies and 
programmes to critical appraisal. Rather than being proactive, the reactive nature of most newspapers in 
Nigeria particularly in the present dispensation has made it difficult to get to the root of many problems, the 
resolution of which would have strengthened constitutional democracy. Such issues include the controversy 
over the continued trial of former governor on corruption charges, arraignment of others whose investigation 
had been concluded, the plea bargaining arrangement, the alleged missing case files on those who had been 
investigated, the alleged assets of Mr Nuhu Ribadu, former EFCC Boss in Dubai, the alleged link of Mrs 

                                                            
55  Seyi Oduyela, “The Media in Nigeria Part 2” http:///www.dawodu.com  Accessed 16 May 2009  
56 Che Oyimnatumba, “Ekiti Speaker Impeached, Governor Gbenga Daniel Hangs on a Loose Thread” Which Way Nigeria 9 July 2008 
 http://wwww.whichwaynigeria.net; Accessed 10 May 2009 “Nigerian Journalism: This Day Newspaper, Tinubu, Fashola and the 
Chagoury Tango Which Way Nigeria 18 August 2008,http://www.whichwaynigeria.net Accessed 12 May 2009; See also Reuben Abati, 
“Walking a Tightrope” Tell (Lagos) 20 April 2009 
57 See Daily Sun of 8 August 2005   

 



 

Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 
The Journal of International Social Research 

Volume 3 / 10   Winter 2010 
 

31 

Farida Waziri with some of the former governors being investigated or tried, the issue of lack of evidence to 
try former  President Olusegun Obasanjo on corruption charges, the issue surrounding the tenure of Mallam 
Nasir El-Rufai as Federal Capital Territory (FCT) Minister   as well as the issue surrounding the health of 
President Umar Yar’adua. To a very large extent, all that is known about these issues or allegations presently 
are product of speculations.  

 

Conclusion  

  Despite its vibrancy, the differentiations of the press and its inclination towards politics have 
continued to influence its functionality, perception and disposition. Thus while the press remains an active 
partner in the democratic enterprise, it has not completely purged itself of the tendency and the capability to 
undermine democratic experimentation. The proliferation of newspapers particularly   by those using it to 
cover their back, or defend their interest has not helped matters. By virtue of the issues surrounding its 
ownership and control or its sympathy, the press in Nigeria has remained essentially the stale old wine in new 
bottle despite all attempts at repackaging. Not even the demise of some old titles, the emergence of new titles 
or change in titles has changed anything tremendously. Whereas, its character may not change fundamentally 
because of its entrenched nature, it is important that the press becomes proactive while a segment that appears 
proactive now need to be more proactive. It is then the press would be able to play its role as a watchdog and 
a partner of constitutional democracy and more importantly as a significant stakeholder in the process of 
nation-building.  

 

 


